Säännöt

Nälkämaan Harrastekiekko Liigan Säännöt Kaudella 2013 - 2014

Nälkämaan Harrastekiekko Liiga pelataan turnausmuotoisena siten, että turnauksia on noin kerran kuukaudessa yhteensä 5 kpl.

Runkosarja pelataan neljänä turnauksena, jonka jälkeen pelataan playoff-turnaus.

Vastuut/Pelioikeus

Jokainen pelaaja huolehtii omasta vakuutusturvastaan. Sarjan järjestäjä ei ole vakuuttanut pelaajia, eikä vastaa otteluissa mahdollisesti tapahtuvista loukkaantumisista ja vahingoista.

Joukkueiden kenttäpelaajat voivat edustaa vain yhtä joukkuetta, maalivahdit voivat tarvittaessa pelata useammassa kuin yhdessä joukkueessa. Nälkämaan Harrastekiekko Liigaan osallistuvien joukkueiden pelaajat eivät saa pelata missään Suomen Jääkiekkoliiton alaisessa kilpasarjassa (lisenssipelaaja).

Ottelut

Otteluissa käytetään jääkiekkoliiton pöytäkirjaa yksinkertaistettuna.

• Merkitään maalintekijä, 1. ja 2. syöttäjä ja kelloaika

Runkosarjan ottelun voittanut joukkue saa 2 pistettä, tasapelistä molemmille joukkueille 1 piste ja hävinnyt joukkue jää ilman pisteitä. Joukkueen luovuttaessa ottelun vastustaja tuomitaan ottelun voittajaksi lukemin 5-0. Runkosarjan päätyttyä tasapisteissä olevien joukkueiden paremmuusjärjestys ratkeaa seuraavasti:

1. Eniten voittoja
  2. Keskinäisten ottelujen voitot
  3. Eniten tehtyjä maaleja
  4. Vähiten tappiota
  5. Vähiten päästettyjä maaleja
  6. Arvalla

Playoff-turnauksen tasatulokseen päättyneet ottelut ratkaistaan voittomaalikilpailulla pareittain äkkikuolema periaatteella.

Playoff-turnauksen otteluparit määräytyvät runkosarjan sijoitusten mukaan seuraavasti:

1. 4. – 5.
  2. 1. – 4./5. ottelun voittaja
  3. 2. – 3.
  4. Finaali – otteluiden 2. ja 3. voittajat

Säännöt

Noudatetaan jääkiekkoliiton harrastekiekkosääntöjä seuraavin poikkeuksin.

Rangaistus:

Normaali pieni rangaistus (2 min) on 3 min juoksevaa aikaa ja iso rangaistus (5 min) 8 minuuttia juoksevaa aikaa. Rangaistus alkaa siitä hetkestä kun peli seuraavan kerran käynnistyy ja päättyy rangaistuksen alkamisesta kolmen tai kahdeksan minuutin kuluttua riippuen rangaistuksen pituudesta. Viimeisen kahden minuutin tehokas peliaika ei vaikuta rangaistuksen päättymiseen. Toimitsija kuuluttaa jäähyn alkamis- ja päättymisajan kuuluttamalla (+ilmoittaa jäähyä kärsivälle pelaajalle jäähyn loppumisajan). Rangaistusta ei merkitä kelloon. Pelaaja lähtee rangaistusaitiosta omatoimisesti ajan täytyttyä; varaslähdöstä seuraa uusi jäähy.

Ison rangaistuksen (5 tai 10 min) saanut pelaaja poistetaan ottelusta. Jury käsittelee kaikki 5 ja 10 min rangaistukset. 5 min rangaistuksen kärsii korvaava pelaaja.

Jos samalle pelaajalle tuomitaan samassa ottelussa 3 pientä rangaistusta (3 min), suljetaan pelaaja kyseisestä ottelusta. Jos pelaaja suljetaan myös toisesta ottelusta rangaistusten takia, tuomitaan kyseiselle pelaajalle yhden ottelun pelikielto. Seuraavista kahdesta ottelusta sulkemisesta seuraa kahden ottelun pelikielto.

Suojat:

Kypärä + visiiri (ristikko erittäin suositeltava), kaulasuoja, hanskat, polvisuojat ovat pakolliset.

Sääntötulkinnat

Lyöntilaukaus:

Lapa ei saa nousta jäästä ollenkaan. Säännön rikkomisesta seuraa pelikatko ja aloitus siirretään rikkoneen joukkueen päätyyn B-pisteelle. Lapa saa nousta laukauksen jälkeen etupuolella.

Mailalla suoritettu vastustajan vartalon vyötärölinjan yläpuolella tapahtuva häirintä on aina rangaistava teko ja tulkitaan huitomiseksi.

Vartalo- tai laitataklaus:

Kiellettyä on

- vastustajan taklaaminen laitaa vasten sekä taklaaminen avojäällä

Sallittua on:

- kiilaaminen eteen ja painaminen laitaan (ei saa olla taklausliikettä) luisteltaessa samansuuntaisesti